سيد محمد حسن بني هاشمي خميني

451

توضيح المسائل مراجع ( فارسي )

كامل داده ( 2 ) آن وكيل مىتواند هر وقت كه بخواهد او را ده روز به عقد آن مرد در آورد ؛ و اگر ( 3 ) معلوم باشد كه زن ، روز يا ساعت معيّنى را قصد كرده ، بايد صيغه را مطابق قصد او بخواند . ) * ( 1 ) مكارم : بايد آغاز آن را از روز و ساعتى كه عقد مىكند قرار دهد . [ پايان مسأله ] زنجانى : آن وكيل در صورت امكان نبايد بيش از مقدارى كه معمول است خواندن عقد را به تأخير بيندازد ، مگر قرينه‌اى در كار باشد كه در اين صورت مىتواند هر مقدارى كه قرينه دلالت مىكند خواندن عقدرا به تأخير بيندازد ، در هر حال بنا بر احتياط واجب بايد ابتداى ده روز را همان زمان عقد قرار دهد . ( 2 ) [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام : گلپايگانى ، اراكى ، خوئى ، تبريزى ، سيستانى و صافى نيست ] ( 3 ) خوئى ، گلپايگانى ، اراكى ، سيستانى ، صافى ، تبريزى : ولى اگر . . مسأله 2367 يك نفر مىتواند براى خواندن صيغهء عقد دائم يا غير دائم از طرف دو نفر ( 1 ) وكيل شود و نيز انسان ( 2 ) مىتواند از طرف زن وكيل شود و او را براى خود به طور دائم يا غير دائم عقد كند ( 3 ) ولى احتياط مستحبّ آن است كه عقد را دو نفر بخوانند . ) * اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) گلپايگانى ، صافى ، نورى : از طرف زن و مرد . . ( 2 ) گلپايگانى ، صافى ، نورى : نيز مرد . . ( 3 ) گلپايگانى ، صافى ، نورى : و همچنين زن مىتواند از طرف مرد وكيل شود كه خود را به عقد او درآورد . . مكارم : مسأله احتياط مستحبّ آن است كه يك نفر از سوى دو همسر صيغهء عقد نخواند ، يعنى دو طرف عقد دو نفر باشند و نيز احتياط مستحبّ اين است كه انسان نمىتواند از طرف زن وكيل شود تا او را براى خود به طور دائم و يا موقّت عقد كند . زنجانى : مسأله يك نفر مىتواند براى خواندن صيغهء عقد دائم يا موقّت از طرف دو نفر وكيل شود هر چند احتياط مستحبّ آن است كه عقد را دو نفر بخوانند ، ولى عقد شوهر به وكالت از طرف زن و عقد زن به وكالت از طرف شوهر به احتياط واجب صحيح نيست ، خواه وكالت در ايجاب باشد يا در قبول ، حتّى اگر عقد را دو نفر بخوانند مثل اينكه مرد وكيل زن باشد و زن وكيل مرد ، يا شخص ديگرى را براى خود وكيل نمايد . دستور خواندن عقد دائم مسأله 2368 اگر صيغهء عقد دائم را خود زن و مرد بخوانند و ( 1 ) اوّل زن بگويد : زَوَّجْتُكَ نَفْسىِ عَلَى الصَّداقِ الْمَعْلُومِ " يعنى خود را زن تو نمودم به مهرى كه معين شده ، پس از آن بدون فاصله ( 2 ) مرد بگويد : " قَبِلْتُ التَّزْويجَ " يعنى قبول كردم ازدواج را ، عقد صحيح است ( 3 ) و اگر ديگرى را وكيل كنند كه از طرف آنها صيغهء عقد را بخواند چنانچه مثلًا اسم مرد " احمد " و اسم زن " فاطمه " باشد و وكيل زن بگويد : " زَوَّجْتُ مُوكَّلَتِى فاطِمَةَ مُوَكَّلَكَ احْمَدَ عَلَى الصَّداقِ الْمَعْلُوم ( 4 ) " ، پس بدون فاصله ( 5 ) وكيل مرد بگويد : " قَبِلْتُ لِمُوَكَّلى احْمَدَ عَلى الصَّداقِ ( 6 ) " صحيح مىباشد ( 7 ) ) * ( 1 ) سيستانى : و پس از تعيين مقدار مهر . . ( 2 ) سيستانى : بدون فاصلهء قابل توجهى . .